
Ulaanbaatar 
2008

OPEN SOCIETY FORUM

THE GLOBE INTERNATIONAL

OPEN SOCIETY INSTITUTE



Kh.Naranjargal                         

D.Munkhburen 

G.Davaakhuu

B.Nasanjargal

M.Amartuvshin

S.Bayaraa

R.Munkh-Ochir

J.Enkhtuul

A.Byambasuren

Kh.Saranchimeg

Address: 		  Sukhbaatar duureg-8, City Cultural Palace, 

			   Tower G, 3 floor	Ulaanbaatar, Mongolia

Tel:			   (976-11) 324627

Tel/Fax		  (976-11) 324764

E-mail:		  globe@magicnet.mn

Website:		  www.globeinter.org.mn

			   www.monitoring.mn

Sh.Tsoodol

I.Baigalmaa

J.Munkh-Ochir

O.Pagchaasuren

A.Otgonchimeg

O.Altansukh

T.Tserendulam

Yu.Gereltuya	

J.Altantsetseg

O.Amarzaya

G.Sukhee

A.Naranbold

Ch.Urantsengel

Ch.Otgontsetseg

Kh.Ainur

L.Erdenebat

J.Enkhbaatar

P.Otgontuya

S.Khunchin

Printed by “Free Press Foundation“



Published	by	Globe	International	in	the	framework	of	
the	project	”Monitoring	Free	Expression	Violations	and	
Supporting	the	Rigths	of	Indefendent	Media”		funded	
by	Open	Society	Forum	/Mongolia/	and	OSI,	Media	

Network	Programm/	London/

Photo Reporter



L	  Table of Contents

Introduction	 	 	 	 	 	 	 	 5

1. Guarantees of Free Expression  					     7

1.1.  Freedom of Expression and the Media			   8

1.2. Restrictions of Freedom of Expression 			   10

1.3. Freedom of Information					     13

1.4. Protection of Sources					     14

1.5. Media Ownership						     15

2. Violations of Rights of Independent                     				  
      Media and Journalists						      17

2.1. Safety of Journalists					     17

2.2. Attacks against Journalists				    18

2.3. Denial of Information					     22

2.4. Protection of Sources					     22

2.5. Use of Defamation Laws 					    23

3. Media Ownership							       26

4. State secret information						      30

5. First hunger strike in the media sector				    32

6. Conclusion, what should we do?					     33

Appendix. Hunger strike by journalists from Mongolian 			 
	         National Public Radio and Television			   35



Media freedom mongolia report 2007

�

Introduction

We are pleased to present our second media freedom report for you. The first report 
was released in 2006. We would like to express our thanks to the Open Society Forum 
(OSF) and the Mongolia Network Media Program of the Open Society Institute (OSI) for 
their support in preparing this report.

Freedom of expression, particularly freedom of the media, is essential to a democratic 
society. A free and independent press is not a gift to people from politicians and 
authorities. A free and independent media is a fundamental human right of the people 
living in a democratic society. The government’s duty before its citizens is measured by 
how it creates and maintains the necessary political, economic and legal environments to 
support a free press. Media and journalists do not serve the government and authorities. 
They serve the public and act as a public watchdog of governmental power and how it is 
wielded. 

Despite the existence of laws and regulations that provide protection for a free media, 
in reality violations of freedom of the press and the professional rights of journalists 
continue to occur. When the professional rights of journalists are violated, it leads to 
restrictions of media freedom and prevents journalists from disseminating the truth, 
and thus causes serious harm to democracy and the public’s interest. Even though it is 
prohibited by the law, censorship exists in open or hidden forms in Mongolia. Restraints 
placed on media outlets, and the necessity of journalists to serve individual interests, are 
intolerable actions that are contrary to the nature and principles of democracy.

It is common practice in Mongolia for politicians, officials and public servants to use 
provisions of the Criminal Code and Civil Law for media censorship. The courts, when 
making decisions about libel cases, do not take into consideration the legitimate right of 
the public to receive objective information, and instead generally support the authorities, 
creating doubts about the independence of the judiciary. Those in power use their 
authority and official positions to quash the truth in order to suppress fair criticism and 
to cover up their wrongdoings.

Mongolian journalists still cannot obtain information from government agencies, 
officials or employees, and they cannot access government documents. It is violation of 
democratic principles of governmental openness and transparency and citizens’ rights 
to receive objective information. If journalists’ rights are violated, even in the pursuit of 
the most basic information, it is extremely difficult for them to provide the public with 
accurate and in-depth information.

The lack of transparency of media ownership in Mongolia is contrary to the concept of 
pluralism and serves to foster hidden agendas and the provision of partisan information 
to the public, creating societal distortions and confusion. As a result, it is very difficult for 



Media freedom mongolia report 2007

�

the Mongolian public to discern who is telling saying the truth and much confidence is 
lost in the media and journalists.

Journalists experience a range of pressures and interrogations that force them to 
disclose the identity of their sources, which in turn laces their sources of information under 
threat. As a result, the media cannot fulfill its role as a government watchdog. Society will 
never function effectively if the value of investigative journalism is undermined.

Attacks and threats to journalists’ lives and property based on their pursuit of the 
truth should be considered a serious offence and a crime. Unfortunately, Mongolian 
police and the courts are unable to carry out their duties to determine the truth and 
impose proper punishments.    

This report aims to highlight the current situation on how Mongolian journalists 
exercise their professional rights and what enabling environments exist for them to fulfill 
their duties to the public in a fair and responsible manner. 

This report consists of three chapters. Chapter One contains information on national 
legislation that guarantees or restricts freedom of expression. Chapter Two includes 
facts and examples of violations of the media and journalists’ rights that are based 
on monitoring results. Free-expression violation monitoring was part of our project 
“Monitoring Free Expression Violations and Supporting the Rights of Independent Media”, 
which is supported by OSF and the Network Media Program of OSI, which has been 
running since October 2005. Monitoring is conducted in the capital city, Ulaanbaatar, 
and in 21 provinces through a national monitoring network. In 2007, a total of 37 cases 
of violations of the rights of the media and journalists were registered. In the chapter, we 
also included the opinions of journalists and lawyers expressed during project meetings, 
seminars and training, and also speeches and interviews by government officials and 
their views on the media; and studies on the use of defamation legislation. Chapter Three 
contains concluding remarks.



Media freedom mongolia report 2007

7

1.	Guarantees	of	Free	Expression		

Constitution of Mongolia 
Freedom of expression is protected in Article 16 of the Constitution of Mongolia, 

which states:

The citizens of Mongolia enjoy the following rights and freedoms:

16) Freedom of thought, opinion, expression, speech, press and peaceful assembly. 
Procedures for organizing demonstrations and other assemblies are determined by 
law. 

17) The right to seek and receive information except that which the state and its 
bodies are legally bound to protect as secret. In order to protect the human rights, dignity 
and reputation of persons and to ensure national defense, security and public order, the 
information which is not subject to disclosure must be classified and protected by law.

Mongolia’s Obligation to International Law 
Mongolia is a member of the United Nations and a party to the International Covenant 

on Civil and Political Rights (ICCPR). As such, Mongolia is legally bound to protect freedom 
of expression in accordance with international law. 

This is formally recognized in Article 10 of the Constitution of Mongolia, which 
states:

Mongolia adheres to the universally recognized norms and principles of international 
law and pursues a peaceful foreign policy.

Mongolia fulfills in good faith its obligations under international treaties to which it is 
a party.

The international treaties to which Mongolia is a party become effective as domestic 
legislation upon the entry into force of the laws on their ratification or accession.

Mongolia may not abide by any international treaty or other instruments incompatible 
with its Constitution.

1.

2.

3.

4.

1.	Guarantees	of	Free	Expression		



Media freedom mongolia report 2007

�

1.1. Freedom of Expression and the Media

The guarantee of freedom of expression applies with particular force to the media. It 
is mass media that makes the exercise of freedom of expression a reality.

The European Court of Human Rights has consistently emphasized the “preeminent 
role of the press in a state governed by the rule of law”.

In order to protect the right to freedom of expression, it is imperative that the media 
is permitted to operate independently from government control. This ensures the 
media’s role as public watchdog and ensures that the public has access to a wide range 
of opinions, especially on matters of public interest. 

Media Freedom Law
The Mongolian Parliament passed the Media Freedom Law on August 28, 1998. 

Article 1

The purpose of this law is to guarantee freedom to freely express, freedom of 
speech and freedom to publish stated in the Constitution of Mongolia.

The Media Freedom Law of Mongolia

Article 2 of this law prohibits adopting any laws restricting media freedom and 
freedom of media outlets. Article 3 bans censorship and obliges media outlets to take 
responsibility for their publications and programs, and Article 4 prohibits state ownership 
of mass media. 

Law on the Public Radio and Television
The establishment of the public broadcaster is the most important step taken by the 

Mongolian authorities towards consolidating media freedom in recent years. 

The Mongolian Parliament passed the Law on Public Radio and Television on January 
27, 2005, after seven years of delay. Parliament Resolution #103 on the implementation 
of the Media Freedom Law was issued on August 28, 1998, and provided for the 
dissolution of state-owned brodcasting and its restructure into public service.  

The Law on Public Radio and Television came into force on July 1, 2005. The former 
Mongolian National Radio and TV was dissolved and a new public broadcaster, Mongolian 
National Broadcasting (MNB), was registered with the Ministry of Justice and Home 
Affairs on February 8, 2005. 

Globe International’s Monitoring Report on the transitional process of the PSB is 
attached to this report as Appendix # 1.

Criminal Law 
The Criminal Law passed in 2002 states that it is a crime to interrupt lawful 

professional activities. 



Media freedom mongolia report 2007

�

Article 139 

Subject that prevented journalists from their lawful, professional activities to 
disseminate or not to disseminate any information, which affects his or her own or 
other’s interests, shall be fined for 31 - 50 times increased amount of the lowest 
level of salary, or shall be arrested for a period of 1- 3 months.

If the above crime was committed using official position shall be fined for 51 – 100 
times increased amount of the lowest level of salary, or shall be arrested for a period 
of 3 and more up to 6 months.

The Criminal Law of Mongolia

1.

2.

Several cases involving violations outlined in the above provisions of the Criminal 
Law were brought before the courts, but unfortunately no single case has yet been 
resolved. The 2006-2008 action plan of the “National Human Rights Program” 
included the joint issuing by the Supreme Court and Globe International NGO of 
the Supreme Court Interpretation of the above provisions of the Criminal Law. 
However, the Supreme Court of Mongolia, without consultation with the NGO, issued 
an interpretation on December 21, 2007 (the full text of the interpretation can be 
found on the wesite http://www.globeinter.org.mn/?cmd=Record&menuid=4).

Globe International’s lawyer concluded in his commentary that in some respects the 
interpretation did not meet requirements.

In general, this interpretation is not sufficient to provide uniform understanding 
and correct application of Article 139 of the Criminal Law. It contains mere 
interpretations of some terms and is therefore simply a glossary.
In order to be objective and correct, the Supreme Court interpretations of crimes 
defined in the special provisions of the Criminal Law should use a criminal-law 
study approach, i.e. explain each element of the crime’s composition. It would be 
extremely useful if the interpretation would explain crime composition, such as in 
regard to Article 139, social rights and interests suffered, forms of guilt (actual 
malice or carelessness), reasons for sentencing, and crimes committed by action 
or non-action.
There are several logical mistakes in the interpretation. Article 139 stipulates 
that “Subject that prevented journalists from their lawful, professional activities 
to disseminate or not to disseminate any information, which affects his or her 
own or other’s interests”. We see here actual malice, but clause 1.3 of the 
interpretation says “shall be understood action and non-action that prevented 
without reasonable cause”. The actual malice cannot be done “without a cause”, 
or aim, as we understand.
In clauses 1.4 and 1.5 of the interpretation, the terms “disseminate to the public” 
and “not to disseminate” are explained, but they do not provide a legal meaning. 
Article 139 of the Criminal Law defines the term “disseminate to the public” in 
context with the act of forcing the journalist to disseminate information that is not 
objective that the journalist did not want to disseminate. However, the Supreme 
Court interpretation did not mention anything about this matter.    

•

•

•

•



Media freedom mongolia report 2007

10

1.2.	  Restrictions of Freedom of Expression 

State Secret
In Mongolia state secrets are protected by a general Law on State Secrecy and a Law 

on the List of Secret Information. The Law on State Secrecy was passed in 1995 and it 
was last amended on January 2, 2004. 

Article 3, entitled “The perception about state secrets”, provides the following definition: 
“State secrets” shall be reports, documents, substances, items and proceedings 
which were defined as state secrets according to Mongolian legislation, and contain in 
themselves information, divulgence of which will cause harm to national security in forms 
of definitions, illustrations, signs, technological solutions and are related to matters of 
foreign policy, economics, science, technology, defense, intelligence, counter-intelligence 
and secret operations of Mongolia. 

Article 11 states: “The category of confidentiality of state secrets shall depend on 
the seriousness to harm state security and interests that occur as the result of their 
divulgence”, and state secrets fall into the following categories: Most confidential, 
confidential and classified.

Article 5 sets outs five areas of secrecy – national security; defense; economy, 
science and technology; secret operations; and counter-intelligence; and procedures on 
the execution of criminals charged with capital offences, and the Law on the List of State 
Secrets protects 59 types of information (for instance, national-security related 19 
items, defense 14, economics, science and technology 5, intelligence 15). 69.5 percent 
of the information is protected for 40-60 years and for indefinite periods. 

Six types of information are categorized as most confidential, 24 as confidential and 
seven as classified, but 25 types of information do not belong to any of the categories. 

The amendments made in the law about the List of State Secrets on April 23, 2004, 
provides for an indefinite period of protection for “entire information and documents 
related to the terrorism”.

It is a crime, punishable by up to eight years’ imprisonment, if the disclosure of state 
secrets is especially harmful (Criminal Law provision 87.2).

Organizational Privacy
The Law on the Privacy of Organizations, adopted on May 16, 1995, extends the 

regime of secrecy to private organizations. This law effectively requires organizations to 
establish a regime of secrecy and to develop internal procedures to protect such secrets 
(Article 5.1). The impact of this is somewhat mitigated by Article 6 of the law, which 
lists a number of areas which may not be kept confidential. It is prohibited to withhold 
information if the information pertains to activities, products, services, techniques and 
technologies which affect the public health or environment, or contains information on 
poisonous or radioactive substances held by an organization which may cause public 
harm or harm the environment should its procedures on storage and protection be 
breached. The information also cannot be protected if it is about a crime or if it should be 
revealed to the public in accordance with law. 



Media freedom mongolia report 2007

11

Article 164 of the Criminal Law makes it a crime punishable by a fine or arrest for a 
period of three to six months if financial secrets or secrets on activities are unlawfully 
obtained or disclosed. If the harm is substantial, it is punishable by up to three years’ 
imprisonment.  

National Defamation Law 
Article 16.17 of the Constitution, protecting the right to seek and receive information, 

allows for restrictions on these rights, including the need “to protect … the dignity and 
reputation of persons.” 

Reputations are protected in both the civil and criminal laws of Mongolia. Criminal 
Law effective since September 1, 2002, in provisions 110 and 111, defines a crime of 
dissemination of libel through the media.

Article 110: Insult

A criminal charge of a fine for 20-50 times of an increased amount of  the lowest 
level of  salary or arrest for a period of 1-3 months shall be imposed, if others’ honor 
and reputation is insulted in  the public or through media.

The Criminal Law of Mongolia

Article 111: Libel

111.1 A criminal charge of a fine for 20-50 times of an increased amount of  
the lowest level of  salary or arrest for a period of 1-3 months shall be imposed, if a 
clear statement on libel is distributed with a purpose to defame a person’s honor and 
reputation. 

111.2 A criminal charge of a fine for 51- 150 times of an increased amount of 
the lowest level of salary or arrest for a period of over 3 months or up to 6 months 
shall be imposed, if libel is distributed through media or if the crime on insult and libel is 
committed by a person who was criminally charged before.

The Criminal law of Mongolia

The aforementioned provisions of the Criminal Law were interpreted on October 29, 
2007, by the Supreme Court of Mongolia through the provision of explanations to terms 
such as reputation and honor, insult and disgrace, libel, public, and previously convicted 
for crime. According to the Supreme Court:

The term “reputation” in provision 110.1 of the Article 110 of the Code shall mean 
evaluation by others of an individual’s personality and ethics, business capabilities and 
his/her level of professionalism.

The term “honor” in the same provision shall mean the related individual’s self-
evaluation based on the evaluation of this individual by others.

The term “insulting” in the same provision shall mean actions contradicting with 



Media freedom mongolia report 2007

12

standards of human relations and ethical norms, national traditions and customs 
established in the society, and deliberately discrediting the related individual’s reputation 
and dignity. This shall be related to speech, actions, written forms, gestures and 
images discrediting the person in connection with the person’s nationality, language, 
race, age, sex, social origin and status, wealth, occupation, health, religion, opinion, 
education, appearance, developmental disabilities or family status. Clause 1.6 of the 
interpretation states: “Insult is a crime of form, and therefore after the transaction it 
is considered as a completed crime”. Clause 3.1 of the interpretation states: “If insult 
was caused by means of disclosing privacy, it shall be considered as a combined crime 
and additionally charged according to Articles 110 and 136 of the Criminal Code”. 

(The full text of the Supreme Court interpretation can be found on the  website 
http://www.globeinter.org.mn/?cmd=Record&menuid=4). 

Globe International does not accept the above interpretation as being sufficiently 
advanced. Our lawyer undertook a review of the interpretation and concluded that the 
terms of reputation and honor do not conform with international standards, and that the 
definition of insult and libel as a crime of form is not suitable. Specifically, the statement 
that “libel is the crime of form” means that if the libelous information is found to be false, 
the case will be considered a crime.  

The Civil Law was amended in 2002 and protects a citizen’s name, honor, reputation 
and business reputation. 

21.2 If a person who distributed information defamed a citizen’s name, honor, 
reputation and business reputation cannot prove its truth he or she shall be imposed 
to correct it through forms or means that such information was distributed, or other 
forms or means as demanded by a person whose right was violated. 

The Civil Law of Mongolia

Civil Law Article 497, provision 1, states that “if due to illegal, malicious or careless 
action or non-action, harm was done to other’s rights, life, health, reputation, honor, 
business reputation and property, the guilty person shall be responsible and restore the 
damage”.

The Civil Law also states that a person has the right to highlight the damage caused if 
a citizen’s image was published or shown to the public through photo, film, video, painting 
or other forms without permission (21.5).

There are no legal acts in Mongolia that provide for the higher degree of vulnerability 
of public officials to criticism. However, before the Criminal Law was passed in 1994, the 
Supreme Court of Mongolia issued a Suggestion on the Usage of Articles 7 and 392 of 
the Civil Law. Provision 13 of the suggestion states: “Public criticism on the concept and 
activities of state and government institutions and its officials does not mean defamation 
of the institutions and officials, but it can be considered if the criticism is over standards 
concerning the defamation of another’s honor or if it leads to such a situation.”

 At present, there is no information available on whether the suggestion is valid in 
relation to the 2002 Civil Law.  



Media freedom mongolia report 2007

13

Other Restrictions
In Mongolia, there are numerous laws restricting freedom of expression and 

information. According to the Legal Analysis jointly conducted in 2001 by Globe 
International and international London-based NGO Article 19, there were 91 such 
laws and law provisions. Below are a few examples by which journalists can be criminally 
charged for breaches of the Criminal Law:

In accordance with the Criminal Law, a criminal charge of a fine and arrest for up to 
three months shall be imposed, ‘if privacy is disclosed’ (136.1), ‘if obscenity is advertised’ 
(123), ‘if citizen’s correspondences are violated” (135), ‘if extreme religious ideas are 
advertised or distributed’ (144.1), and ‘if facts of criminal cases are disclosed without 
the permission of inspectors, detectives, prosecutors and judges” (257.1).

In the case of advertising war or calling for war, a criminal charge of arrest for one to 
three months shall be imposed. If it was committed by using the mass media or by state 
officials, a criminal charge of imprisonment for two to five years shall be imposed. 

231: Insulting state officials and public inspectors for social order

231.1 A criminal charge of a fine  for 5-50 times of an increased amount of  the 
lowest level of  salary, or forceful works for 100-150 hours, or arrest for a period of 
1-3 months shall be imposed, if state officials and public inspectors for social order 
are insulted before the public in relation to their duties. 

Criminal Law

State officials, as defined in this law, are judges, prosecutors, inspectors, detectives, 
policemen, customs and tax officers, and other state inspectors who have special powers 
by law. 

1.3. Freedom of Information

Even though state secrets and the secrets of organizations are protected by law 
in Mongolia, the country does not yet have a Freedom of Information law. In 2002, 
Globe International launched a program to disseminate the concept, principles and 
international standards of Freedom of Information with support from the Mongolian 
Foundation for Open Society (the present Open Society Forum), the US Embassy and 
AUSAID. In 2004, the first draft law was submitted to the Ministry of Justice and Home 
Affairs. The draft law was included in the Parliament’s agenda in October 2005, but it is 
yet to be debated.

In October 2006, Cabinet discussed submitting the draft law to Parliament, but 
postponed it due to the need to include the issue among information-dissemination and 
information-security issues. 

In the aftermath of World Freedom of the Press Day on May 2, 2007, four Members 
of Parliament drafted and submitted the Law on Freedom of Information, but it is still 
pending in Parliament.



Media freedom mongolia report 2007

14

According to a 2007 Globe International study, there were 120 provisions requiring 
accessibility of information in the current laws of Mongolia.  

1.4. Protection of Sources

In a democratic society, the protection of journalistic sources is the main tool for 
the media to exercise its watchdog function. But unfortunately in Mongolia there is no 
legislation guaranteeing the protection or confidentiality of journalists’ sources.  The 
Confederation of Mongolian Journalists adopted protection of sources in its Code of 
Conduct, but it is not enacted in practice.

Globe International conducted a survey among 203 (72 males, 131 females) journalist 
who are actively cover news and political and social issues to evaluate forms of interaction 
between reporters and confidential sources, the obstacles in protecting them, the effects 
of criminal defamation law on protection. Thirteen percent of those surveyed said they 
regularly used confidential sources: 40 percent in most of publications/programs, 43 
percent only occasionally as needed. Only four percent never used confidential sources. 
The use of confidential sources is double in Ulaanbaatar compared with rural media. 
Classified by the type of media, newspaper reporters use confidential sources more 
frequently. Male journalists use confidential sources more than females. It is common 
that journalists with two to three years of professional experience use confidential 
sources more often than others.

Of the 195 journalist who used confidential sources, 45.6 percent said the information 
they obtained was reliable in any circumstances; 43.1 percent only use them if no 
other sources are available. For journalists who frequently use confidential sources, 
the reliablity of the information is most important, whereas those who use them less 
frequently are doing so only because they lack other sources. Of those 195 journalists 
who use confidential sources, 53 percent have regular contact with their sources.

The use of regularly established relations with confidential sources increases with 
the length of time they have been working in the media. Of the 195 journalists who use 
confidential sources, 62 percent trusted the source but verified the information from 
other sources; 9 percent fully trusted the source and did not verify the information; 20 
percent immediately published or broadcast the information if the issue related to public 
interest; and 4 percent used the information even though they did not trust the sources, 
believing that it was nessesary.

Seventy percent of those 195 journalists never made any promises to their sources; 
52.3 percent interacted with their sources based on mutual trust; and 12.8 percent 
signed agreements with their sources.

Of those journalists who regularly used confidential sources, 69 percent asked about 
the purpose of disclosure; 31 percent did not.

Forty-one percent of journalists were not sure that they would be able to protect 
their sources. This breaks down to 37 percent of 174 journalists from Ulaanbaatar, and 
71 percent of the journalists from rural areas, revealing that local journalists face more 
pressures.



Media freedom mongolia report 2007

15

Journalists fear that disclosure of confidential sources will cause: loss of job (56.4 
percent), danger to health, body or life (39 percent), loss of reputation (32.8 percent), 
risk for their family (16.4 percent), damage to property (7.7 percent). Of the surveyed 
journalists, 38 percent were required to reveal their confidential sources. This percentage 
represented 37 percent from Ulaanbaatar and 48 percent from rural areas. For 74 
journalists, the pressure to reveal their sources came from police (39.4 percent), courts 
(29.7 percent), politicians and government entities (43.2 percent), CIA (10 percent), 
and individuals, political parties or movements (35.2 percent). Requests came also from 
NGOs and international organizations (6.8 percent).

Forty-five of the journalists were required to reveal their sources (23 percent). 
Many of them (40.9 percent) did so through demands from the courts. The reasons for 
disclosure were: safety (28.9 percent), pressures and threats from the courts (24.4 
percent), not to be dismissed from job (20 percent). A small number of journalists 
disclosed their sources because they believed that the courts would not reveal the name 
of the source or that they would not be imprisoned.

In relation to information from confidential sources, 29 percent of the journalists 
surveyed were involved in civil or criminal cases. The plaintiffs filing suit against the 
journalists were individuals who were mentioned in the publications/programs (49 
percent), their lawyers or trusted persons (30 percent), political parties or movements 
(four4 percent), and other subjects (nine percent).

31 journalists (15 percent) were summoned to appear at court proceedings and 
testify as witnesses.

Globe International initiated the drafting of the Protection of Journalistic Sources Law 
in October 2007.   

1.5. Media Ownership

In Mongolia there are no laws regulating cross media ownership or media 
concentration, transparency of ownership. And there is no general broadcast law.

According to 1998 Media Freedom Law state owned mass media was prohibited, 
government newspapers were privatized, and currently government broadcasting is in 
the process of transformation in to public. Parliament Resolution on the enforcement of 
the above law provided that the only media which remain state-owned - MONTSAME, 
the only nation-wide news agency – shall be transformed into publicly owned. But until 
now it remains government controlled and continues to publish newspapers “Mongol 
Messenger” (in English), “Novosti Mongolii” (in Russian), “Mongu Siasibao” (in Chinese), 
“Mongoru Tsushin”(in Japanese), “Khumun Bichig” (in old Mongolia script), daily news 
bulletin “MONTSAME” (in Mongolian language).

 Media is regulated by Civil Law and Company Law of Mongolia.



Media freedom mongolia report 2007

16

Article 5

l. Mongolia shall have an economy based on different forms of property and answering 
both universal trends of world economic development and national specifics. 

2. The State recognizes all forms of both public and private property and shall 
protect the rights of the owner by law

From the Constitution of Mongolia

Provisions on different forms of ownership (“public and private”) in the Article 99 of 
the Civil Law :

public property shall have forms of government, local, religious, general public 
(99.2.),
public and private property can be combined (99.4.).

Article 25 of the Civil Law provides that legal entity can be for profit and non-profit.

Only law that provides clear ownership form is the Law about Public Radio and 
Television. According to Article 16 of  this law, property of the Mongolian National Public 
Radio and Television is public property. But as provided in the Civil Law (Article 33), legal 
entity can have form of partnership, company, union, foundation or cooperative, and 
therefore to some extend contradicts with the Law about Public Radio and Television. 
And thus the Civil Law appears to be outdated and needs to be amended accordingly.

In 1997 NGO Law was adopted and quite a number of  media outlets have an NGO 
status. HGOs are registered with the Ministry of Justice and Interior, and they are of two 
forms: serving the society and serving own members.

Article 4.

Non-Government Organization is any legal entity that is different from government 
(legislative, judiciary, executive branches) that is formed on voluntary base, and based 
on society’s or own members interests and ideology, and it’s activities are independent 
from the government, self regulated and not for profit.

From the NGO Law 

       

•

•



Media freedom mongolia report 2007

17

2.	Violations	of	Rights	of	Independent																					
Media	and	Journalists

Globe International has conducted Free Expression Violation Monitoring supported by 
OSF and the Network Media Program of OSI since October 2005. A total of 80 violations 
were registered; 37 of them in the reporting period.  

Even though censorship is banned and the interruption of the professional activities 
of journalists is a crime in accordance with the law, it does not work that way in Mongolia. 
The various violations of journalists’ rights (attacks, pressure to reveal sources, etc.) 
are evidence that Mongolian journalists work in difficult conditions and complicated 
situations.  

Some journalists do not want Globe International to draw attention to their cases. 
They are highly self-censored and are afraid of further possible attacks and assaults. 
Bearing this in mind, we were not able to include all cases in this report. 

 G.Uyanga, chief-in-editor, Uls Toriin Sonin

I cannot say there is media freedom in Mongolia. There cannot 
be any freedom, when journalists work in condition, where no 
econimic independence. Allmost all media outlets are controlled 
by the influential and rich people. Media freedom does not mean 
a number of the press. I wish to repeat the true words saying 
that journalists cannot be free, if they work in conditions of fear, 
poverty and corruption. If journalists do not fight for themsevies, 
no one will do it

2.1.	Safety	of	Journalists

Journalists routinely receive threats to their personal safety. We are deeply 
concerned that the intolerance towards journalists appears to have increased. The 
majority of journalists do not want to draw attention to the situation in case of possible 
future assaults. Unfortunately, none of the incidents have been investigated by police. 

Editor of Orkhon province newspaper “Shine Medee”, D. Tsend-Ayush, was beaten 
by a group of four to five young people at around 11pm on his way home on March 22, 
2007. His attackers took documents from his briefcase, but not his identification. He 

2.	Violations	of	Rights	of	Independent																					



Media freedom mongolia report 2007

18

was unable to go to work the next day. Tsend-Ayush said: “I can’t tell if this attack was 
related to my work. But why didn’t the attackers take my expensive cell phone and only 
my documents?” He did not report the assault to police.

Based on citizens’ information that “Chinggis 3” restaurant, located in the Sukhbaatar 
district of Ulaanbaatar, was serving food containing insects, “Niigmiin Toli” photo journalist 
S. Tuul went to the restaurant to investigate. She was able to enter the kitchen and take 
pictures of the dirty environment and dishes crawling with insects. When she was about 
to leave, the restaurant manager stopped her, saying: “You entered my organization in 
secret and took pictures in the private restaurant without permission”. He then broke 
her camera and hit her in the head. Tuul told the coordinator of the Globe International 
network that she had suffered recurring headaches since the incident. She went to the 
Sukhbaatar district police on three successive days to register a complaint, but was 
denied by police officer Gankhuu, who allegedly told her: “You journalists don’t know where 
and what you should do. Why did you take pictures at your will without permission?” 
Based on the “Niigmiin Toli” report and citizens complaints’, Capital City Professional 
Inspection agency inspector N. Valia investigated the restaurant and concluded that it 
did not comply with sanitary standards, that food quality was poor and the cooks were 
not professionals. The restaurant’s operations were suspended.  

2.2. Attacks against Journalists

Attempts to pressure, influence and intervene in journalistic activities are evidence 
that censorship is a reality in Mongolia. 

Attacks against journalists occur in many ways, including threats, insults, detainment, 
arrests and assaults. Statements and public denials in newspaper publications and 
on broadcast programs are common ways in which the Mongolian authorities create 
confusion in society. 

The private sector and ordinary citizens are also trying to interrupt news gathering 
and the reporting of public events. In addition, the increase of court and police pressures 
illustrate that it is becoming increasingly difficult for the development of an independent 
media.

The duty of government officials, public employees or authorities to the citizens of 
Mongolia is the unanimous fulfillment of the provisions of the Constitution of Mongolia 
and the international treaties to which Mongolia is party.

Globe International is constantly highlighting instances of violations and demands 
responsibility be taken by those who prevent journalists from exercising their legal rights 
to seek, process and disseminate information to the public. Globe International regularly 
issues press statements and sends official letters to authorities, but unfortunately no 
progress has thus far been made. Here are some examples:

On January 18, 2007, the head of the Bayan-Ulgii aimag Intelligence 
Agency, Kh. Enkhsaikhan, demanded that the local branch of the MNPRT, the 
local public radio station, read an obituary in Mongolian by an agency employee. 



Media freedom mongolia report 2007

19

	 By O. Ragchaasuren, Darkhan

Journalists who spread the truth are mainly accused by 
government officials. When journalists access reliable sources 
of information and publish the truth, officials pressure them by 
suing them or demanding money or big fines. But on the other 
hand, the fact that local journalists are attacked less means 
that they are maybe less courageous in fulfilling their duties to 
serve people, are less committed to their professional rights 
and duties. 

Staff at the radio station suggested that the obituary be read in Kazakh or in Mongolian by 
a radio station professional broadcaster. In response, the head of the Intelligence Agency 
called the director of the station to his office on January 23, 2007, and threatened him 
with detention. In addition, he repeatedly asked: “Who gave you permission to broadcast 
in Kazakh?” And: “What is the Kazakh language?” He continued in the same vein, saying: 
“Why do you have a right to broadcast in the Kazakh language in the territory of Mongolia? 
In future, you should inform us about the content of your programs.”

The director of Dornod aimag local TV program “Shine Suvag”, journalist S. Delger, 
broadcast a paid program by the Citizen’s Will Party about its moves to make the local 
governor resign. On May 4, 2007, at 11.30pm, when the journalist returned home, she 
noticed a threatening note on her door saying: “We will kill you.” The next evening, insulting 
words were spray-painted on the walls of her apartment hallway. Delger informed police 
about the incidents, but no action was taken.

On June 19, 2007, L. Munkhbayasgalan, a reporter with “Daily News” newspaper, 
published an article entitled “The Ministers who should have been looking for crashed 
helicopter were dancing at U. Khurelsukh’s birthday party”. At 10.28pm that evening, 
MP U. Khurelsukh, the Deputy Minister of Professional Audit, called the reporter from 
his mobile phone and said: “I am Khurelsukh. Why are you writing such a strange things? 
You write about too many things. I forgave you many times, but not this time. I’ll kill you, 
you’ll see”. In her article, Munkhbayasgalan provided facts about firemen who had died in 
an accident while on duty, and that instead of responding to the emergency, the Ministers 
in charge danced at Khurelsukh’s birthday party.

B. Aasuren, a reporter with Dundgobi aimag newspaper “Goviin Amidral” was called to 
the office of local administration department head B. Enkhtuya on March 13, 2007, and 
was told that: “No news about the People of the Year appeared in the newspaper. The 
activities of the aimag governor were not covered properly and government information 
is not sufficiently covered.” Aasuren was censured because he did not appear on time, 
but responded by saying: “I am not a government employee.” Aasuren was allegedly told 
that unpleasant things could be done if they wished.



Media freedom mongolia report 2007

20

By Yu. Gereltuya, Globe International monitoring team member 
in Khuvsgul aimag 

We have a right to inform people for the public interest. 
Khuvsgul aimag is considered to be the cradle of Mongolian 
democracy, and maybe that’s why there are so many media 
outlets and pluralism is flourishing. Currently we have four 
television stations, two newspapers, five FM radio stations 
and one regional radio station. Forty people are employed at 
aimag media with the aim of providing intellectual “bread” for 
the population. The rights of journalists in rural Mongolia are 
frequently violated, but our journalists don’t complain loudly 
because we think that, for local journalists, being under attack 
has become a daily routine. The reality of rural Mongolia is that 
with the small population, almost everyone knows each other, 
and therefore journalists who tell the truth often face pressure, 
by phone or through intermediaries, on themselves or their 
family members.

During a press conference on January 11, 2007, Minister of Trade and Industry B. 
Jargalsaikhan pointed to a television cameraman and said: “You are filming too close 
to my face, and you stand in an improper pose in front a of Member of Parliament 
on government premises.” He refused to answer a question by a TV-5 journalist. He 
also said that the “Daily News” newspaper had insulted him for 16 years, and that he 
could prove it issue by issue. He continued, saying that: “You lied that our government 
administration head S. Batbold illegally granted an Asgat deposit license and received 
three jeeps as a bribe for this. You wrote false information that the Mongolian President 
went to Russia to give Oyu Tolgoi and Tavan Tolgoi deposits as a present. I called this 
meeting because you attack us too much and insult us.” He then said: “You always label 
me as the Minister of Interest. I am not; I am Minister of Trade and Industry. And because 
of you, relations with our two neighbors are worsening.” A confused journalist tried to 
interrupt the minister by asking a question about the Asgat silver deposit license, but 
was halted by the Minister, who said: “This is not a proper question for journalists.” The 
journalist subsequently left the press conference accompanied by accusations from the 
Minister.

J. Chimidtseren, a reporter with the Khuvsgul aimag newspaper “Erkh Chuloo”, wrote 
in issue No. 8, March 20, 2007, under the pseudonym J. Burenbekh an article entitled 
“Do we have democracy in the aimag court?” criticizing judge N. Sarangun. The article 
was based on a case related to the reporter. In response, aimag chief judge Z. Khosbayar 
and inter-soum chief judge M. Narmandakh called the editor-in-chief of the newspaper, 
Yu.Gereltuya, to the court’s office and threatened her, saying that they would ‘sue the 
newspaper in order to restore the court’s name”.

On January 24, 2007, the Press Office of the Mongolian President made a statement 



Media freedom mongolia report 2007

21

in relation to a report in the newspaper “Daily News” in which it strongly warned not to 
infringe upon the powers and reputation of the President and requesting an apology, and 
that if none was forthcoming, it would take the matter to court. The article in question 
was published on January 19, 2007, and was entitled “N. Enkhbayar’s political revenge”. 
It referred to President N. Enkhbayar ownership of shares in the Trade and Development 
Bank and about his circle’s money being poured into the bank, and that the President 
sold his shares to the company that won the privatization bid, and as a result he lost 
control over the bank.

On May 15, 2007, in issue No. 044 of the “Ardchilal” newspaper, an interview 
was published with a female victim of underage forced sex labor at “Yalalt” hotel in 
the Songinokhairkhan district of Ulaanbaatar. The girl had allegedly approached local 
policeman B. Baatarsuren three times, providing information about the crime and seeking 
help, but his response was: “You, yourselves, are engaged in a dirty deal. I will detain you 
if you continue to complain.” SBN TV journalist B. Tserendolgor broadcast a follow-up 
report about the brothel, prompting the district police department to call SBN TV several 
times, saying: “You are discrediting our police badly. We will take measures on behalf of 
B. Baatarsuren. You should not broadcast about any more about us.” Baatarsuren went 
to the SBN TV office along with the hotel owner and met with the station’s management, 
demanding that they present Tserendolgor, claiming that the journalist’s report had 
damaged his reputation. The hotel owner complained that his hotel’s revenues had fallen 
because of the report.

Nationalist movement “Dayar Mongol” believes they should rebel against the mixed 
blood Chinese who hold numerous positions of state leadership. The movement’s 
executive director called a press conference, but when TV-5 reporter D. Enkhtsetseg 
asked him a question, he said: “I don’t answer questions by Chinese mixed bloods like 
you.”

On November 1, 2007, Darkhan-Uul aimag’s “Orkhon TV” reporter D. Munkhtur 
was returning from taking pictures of a water-purifying facility when he was stopped 
by a guard from the “Darkhan SB” security company. The guard forcefully entered the 
reporter’s vehicle to confiscate his videotape. Munkhtur had been doing a follow up 
report after the water-purifying facility was criticized for not functioning properly two 
weeks earlier on the local “Lkha” TV station. While searching for the tape, the guard 
allegedly said: “I will confiscate the tape because you did not get a permit for recording 
from me.” The facility is not fenced and open to anyone. The main engineering facility is 
surrounded by fences; the “Darkhan SB” security post is located at the entrance.

Ch. Lodoi, a photo journalist from the newspaper “Century News”, was taking photos 
of a car just outside Government House. He was approached by a State Special Security 
guard, who escorted the reporter to the security post, then forcefully took his camera 
and destroyed his photos. When Lodoi asked him why, the guard said: “It is prohibited 
to take pictures of someone’s property”, and added: “If you do it again, we will confiscate 
your camera.”

On October 10, 2007, Khuvsgul aimag newspaper “Erkh Chuloo” published in its 
column “Tsookhor Bogts” an article that criticized land issues. The head of aimag’s 



Media freedom mongolia report 2007

22

administrative department, Sh. Yanjindulam, accused the writer of disgracing her 
reputation and demanded a meeting. She also sent a letter to the newspaper demanding 
punishment for journalists who disseminate false information, and requested a correction 
be published in the next issue of the newspaper.

2.3. Denial of Information

In a democratic society in which the government serves the people and respects 
citizens’ rights, information about government, its activities and documents should be 
open and accessible to the public. Even though Mongolia does not have a special Law on 
Freedom of Information, citizens should freely enjoy their constitutional rights to seek, 
receive and disseminate information.

In its first session in 1946, the UN General Assembly adopted Resolution 59(I), which 
stated, “Freedom of information is a fundamental human right and ... the touchstone of 
all the freedoms to which the United Nations is consecrated”. 

Journalists are acting on behalf of the public in order to disseminate information to 
them. Unfortunately, denial of information by public officials in Mongolia is very common.

Within the framework of the event “Mongolian children together with their parents”,  
planned to be held on International Women’s Day, the Parliament, the National Center for 
Children’s Rights, Mongolian National Public Television and TV-5 are jointly preparing a 
series of programs about children living outside of families and without care. Journalists 
J. Altangerel (MNPTV) and D. Dorjmaa went to international shelter homes seeking 
children for their report, but were denied information and rudely turned away.

The staff of the US-sponsored children’s orphanage “Mother Teresa” did not allow 
MNPTV journalist J. Altangerel to enter the facility, locking the door and saying: “All the 
children are at school, nobody is here”. The staff of the German-sponsored orphanage 
“Ugoomor” pushed journalist D. Dorjmaa from the door and attempted to take away her 
camera. They also released two large watchdogs.

When “Daily Newspaper” journalist G. Erdenetuya was reporting in the central 
province from the site of a helicopter crash, policemen prohibited her to take photos. 
Member of the Parliament Ts. Bataa was on the helicopter, hunting, when it crashed. A 
day later at a press conference, Ts. Bataa said: “Poorly educated journalists distort our 
work.” Later, at a Parliament Session, he attacked journalists calling them idiots and 
saying that “they should not be allowed to enter Government House”.

On June 20, 2007, a two-year-old child died in a fall from the stairs at Nomin 
supermarket. Several reporters went to the supermarket to find out more information 
about the accident, but security staff refused to allow them to take photos or provide any 
information. They also tried to take away journalists’ TV cameras and damaged Eagle TV 
cameraman Uuganbayar’s equipment.          

2.4.	 Protection of Sources

In Mongolia, it is normal for journalists to be ordered to reveal their information 
sources. The first question asked by those affected lodging complaints, advocates and 



Media freedom mongolia report 2007

23

judges is: “Who gave you this information?” In most cases, journalists are threatened 
with arrest, imprisonment, court cases and police involvement. They also receive threats 
to their families and their lives. There are incidents in which journalists are pressured to 
reveal their sources. Journalists are generally afraid of reporting these violations. 

Khovd province newspaper “Khovdiin Medee” on three occasions reported information 
from confidential source that D. Tsereg, director of secondary school No. 6, took bribes 
in the amount of 500,000 tugrugs (USD $427) from newly employed teachers. Later, 
information about those giving and receiving bribes was published in the national daily 
newspaper “Century News”. This prompted one teacher who was mentioned as a giver of 
bribes to go to the “Khovdiin Medee” office and say: “You should have shown the material 
to us before publishing. We will sue you. If you won’t name the source of your information, 
we will rally in front of your office”. The teacher also demanded a correction be published 
stating that they did not give bribes. Tsereg also went to the newspaper office and said: 
“Information was published in a nationwide newspaper. Who gave you the information?” 
He demanded the name of the source. The case is currently being investigated by aimag 
police.

The November 11, 2007, issue of the newspaper “Dornod” from Dornod province 
ran an article entitled “The business of women trafficking is flourishing”. It said: “A once-
cherished Miss Mongolia of the ‘90s who brought fame to her home province went to 
bed with foreigner and was then thrown off a balcony, causing her to become disabled.” 
Winner of the 1994 Miss Mongolia Copper Crown, G. Tuul, identified herself in the 
article and appealed to the court to restore her reputation. In the ‘90s there were four 
women who received Miss Mongolia titles, including Tuul. At the court hearing, Tuul’s 
lawyer several times demanded that editor-in-chief of the “Dornod” newspaper, B. Tuya, 
reveal the source of her information. The Kherlen soum court of Dornod aimag tried the 
case and convicted Tuya of libel and confiscated newspaper property on September 5, 
2007.  

2.5. Use of Defamation Laws 

In most countries, the burden of protecting an individual’s reputation lies with the 
individuals themselves. International standards provide that: “It is not necessary to 
consider libel as a criminal offence since this leads to limitations of the freedom of 
expression.” In many countries, public officials use the criminal and civil defamation 
legislation to censor critics or resolve disputes. 

52.2 percent of all defamation cases were initiated politicians, high-ranking 
government officials, government employees or employees from government agencies. 
Of the eight criminal cases, four of the plaintiffs were Members of Parliament and two 
were high-ranking officials. 9.6 percent of the court cases were won by journalists and 
media outlets, 54.8 percent were lost, and 35.4 percent reached a consensus.

Globe International has repeatedly stated that journalists should not face criminal 
charges for what they write. But unfortunately, legislators have no political will to make 
changes to the Criminal Law they passed in 2002.



Media freedom mongolia report 2007

24

	

G.Dashrentsen, “Odriin Sonin”(Daily News), 

daily newspaper 

I have been accussed seven times under the criminal 
defamatory laws, and Globe International has provided  
consultancies in four of them. It is the Globe Interntional that 
deliver its vioce for the journalists and protects them. It is the 
Globe International that makes their efforts for the development 
of the independent press.

According to a Globe International survey among 203 journalists from central and 
local media, 25 percent were accused under the criminal provisions on defamation 
and insult. The percentage represents 25 percent from Ulaanbaatar and 27 percent 
from rural areas. Of all the cases, 56 percent were dismissed during the investigation, 
22 percent during court proceedings, and 6.1 percent at the procurator’s stage. 42.9 
percent were convicted. 70.9 percent of the plaintiffs were politicians, government 
officials or government agencies. The following are illustrations of cases against 
journalists and media:

The civil case involving plaintiffs MP Kh. Battulga and Genco group director Kh. Battuul, 
against “Political Newspaper”.

The “Political Newspaper” was called as defendant to the Chingeltei District Court by 
plaintiffs MP Kh. Battulga and Genco group director Kh. Battuul. The “Political Newspaper” 
was accused of publishing a defamatory statement in the 2007 issue 026(086) and 
028(088) publications. The content of publications was: Russian oligarch Oleg Deripaska 
transferred USD $850,000 to the Hong Kong Kowloon bank account of Kh. Battulga’s 
company in order to invalidate ownership of the “Energy Resource” company’s shares 
in the Tavan Tolgoi coal deposit. This money was used for financing civil movements 
and public relations for Battulga. This information was claimed to have discredited the 
plaintiff’s reputation and as a result Battuul requested that the court rule on the recovery 
of non-material damage and order the newspaper to publish a correction.  Battulga 
asked the court to reveal the source of information, make the newspaper apologize and 
pay damages in the amount of 100 million tugrugs (USD $85,470). 

The defendant’s (“Political Newspaper”) lawyer, Capital City Attorney’s Council head E. 
Bolorchuluun said at the hearing on December 4, 2007, that the defendant was not able 
to find the documents related to the complaint itself and requested the court to obtain 
documents in question, i.e. the existence of the Hong Kong bank account in the name of 
Kh. Battuul and Kh. Battulga, and the transfer of USD $850,000 to the account. The 
court accepted the request and agreed to reconvene. The court made a request to the 
Central Bank to provide documents for evidence, but was told that is was not possible.

At the hearing on December 18, 2007, the defendant side named the source of their 
information, and e-mails received by “Political Newspaper” were subsequently searched 
in the presence of the plaintiffs, lawyers and court representatives. Bolorchuluun was 



Media freedom mongolia report 2007

25

able to prove that the defendants reputation and honour were not discredited and they 
did not suffer any damages. This was not reflected in the verdict and the paper was found 
guilty and ordered to pay Battulga 1 million tugrugs (USD $854). 

Criminal case initiated after a complaint by MP Ch. Ulaan in relation to N. Demberel

A criminal libel (Article 110 of the Criminal Law) and insult (Article 110 of the Criminal 
Law) suit was initiated against former Government Press Office head N. Demberel. In 
the first hearing, Demberel was sentenced to four year’s imprisonment. His lawyer, M. 
Altan-Ulzii, appealed to a higher court, which amended the verdict to a fine of 997,000 
tugrugs (USD $852 USD).

The suit was launched after the paid program entitled “Red-Eyed Oligarchs” aired on 
March 7, 2007, on the television stations “Channel 25” and “NTV”. The program was 
prepared using reports from daily newspapers and contained information criticizing 
President N. Enkhbayar and MP Ch. Ulaan.

Ulaan filed a complaint with police on the grounds of the provisions of insult and libel 
under the Criminal Law and requested that his reputation be restored. The criminal case 
was initiated by police colonel M. Ariunbaatar on May 1, 2007.

During the investigation, Demberel was identified as a suspect, and when questioned 
on June 29, 2007, admitted that he had prepared the TV program in March 2007.

Criminal case initiated after a complaint by MP Ch. Ulaan in relation to B. Tsognemekh 
and B. Ganbold

	 B.Tsognemekh, head of division of social and foreign affairs, 

“Zuuny Medee” daily newspaper

	 Journalists wish the government to repeal the libel 
and insult provisions of the new Criminal Law passed in 2002.  
Mr. Ch.Ulaan, MP sued me using these provisions. He wanted to 
hide his wrong-doings and threaten us. We did not give up. It is 
not fair that authorities interpret the legislation in their favor and 
use as toll of their protection. I am thankful to all my colleagues. 
Unfortunately, the authorities did not understand that it was not 
a fight for me. It was struggle for the free press; for balance and 
objectivity.  

A criminal libel (Article 110 of the Criminal Law) and insult (Article 110 of the Criminal 
Law) suit was initiated against a “Century News” newspaper journalist. The case was 
reviewed by Capital City procurator Batbold and dismissed.

The reason for the complaint were reports in “Century News” issue 228 of September 
22, 2006, issue 19 of February 5, 2007 and issue 54 of March 5, 2007, criticizing the 
head of the Parliamentary Standing Committee on the Budget, MP Ch. Ulaan. 



Media freedom mongolia report 2007

2�

3.	Media	Ownership
In Chapter One we stated that there were no laws regulating cross-media ownership 

or media concentration, transparency of ownership in Mongolia. There is also no general 
broadcast law.

Under the 1998 Media Freedom Law, state-owned mass media was prohibited 
and government newspapers were privatized. Currently, government broadcasting 
is in the process of being made public. The only media which remains state-owned is 
Montsame, the only nationwide news agency. According to 1998 Media Freedom Law, 
Montsame should to be converted into public media, but it continues to publish the 
newspapers “Mongol Messenger” (an English-language newspaper), “Novosti Mongolii” 
(a Russian-language newspaper), “Mongu Siasibao” (a Chinese-language newspaper), 
“Mongoru Tsushin”, “Khumun Bichig” (in Mongolian old script), and a daily news bulletin 
“Montsame”.

On December 15, 2005, the Cabinet decided to transfer Montsame, which is a 
government agency, to the Ministry of Foreign Affairs and present the decision to the 
Parliament for discussion. As yet, no decision has been made regarding the status of the 
Montsame news agency. 

The only foreign-investment media in Mongolia is the US company EBC, or Eagle TV. 
After two years of suspension, Eagle TV resumed its operation in 2004 and broadcasts 
a solely news-based channel. Eagle TV widely covers civil movements and provides live 
broadcasting for viewers’ opinions.

Of a total of 73 broadcasters, 63.5 percent are privately owned.

In recent years, there has been growing speculation among the public about the 
hidden owners of radio and TV channels, namely influential politicians and wealthy 
businessmen. 

Ts. Nyamdorj, former Speaker of the Parliament

I do not understand those comrades who are much too involved with the media. I 
know that behind the new television stations there are always politicians involved. It is 
meaningless to determine their personal influence to the society through media. It will 
be enough to have three to four television stations in Mongolia. In China there are only 
five to six. 

Source:  Interview published in “Onoodor” daily newspaper, No. 228(2882), 
29/09/2006

3.	Media	Ownership



Media freedom mongolia report 2007

27

The only person who openly stated his ownership in the media is Mongolian President 
N. Enkhbayar. In interviews given to TV-5 and “Onoodor” newspaper (May 5, 2006), he 
admitted that during a Buddhist ceremony, the Japanese religious organization Agun 
Shu presented him and the head of Mongolia Gandan monastery, D. Choijamts, with a TV 
studio. And later, jointly with MP Ts. Munkh-Orgil, who had a channel permit, he founded 
TV-9.

According to the Anti-Corruption Law adopted on July 6, 2006, Article 14, those 
filling 20 high-ranking government positions should file their income declarations openly 
for the public. According to daily newspaper reports, until now, nobody, including the 
President, Members of Parliament, the Prime Minister and other high-ranking officials, 
have declared any media ownership.

Globe International conducted a study on the ownership and structure of 74 
broadcasting organizations. Surveyed were 19 TV stations and 12 radio stations 
in Ulaanbaatar, and 24 TV stations and 19 radio stations in the countryside. For 
transmission, 21 percent of radio stations and TV stations used cable, 51 percent 
ground transmission stations, and 20 percent satellites and shortwave. Among TV 
stations, transmission is carried out in the following manner: 47 percent by cable, 44 
percent by ground transmission stations, and nine percent by satellites. Among radio 
stations, transmission is carried out in the following ways: three percent by cable, 61 
percent by ground transmission stations, and 35 percent by shortwave.

Coverage of radio and TV: 14 percent of TV stations have nationwide coverage, and 
65 percent in aimags and cities; for radio: three percent have nationwide coverage, and 
76 percent in aimags and cities.

Of all broadcasting stations, 37 percent are privately owned, 32 percent were founded 
on the initiative of private organizations. 10.8 percent belong to state organizations and 
8.1 percent were founded with the support of international organizations. By types of 
ownership: 63.5 percent are limited liability companies, 18 percent are community 
organizations, 12.2 percent are NGOs and 2.7 percent are state run. The remaining 
percentage is comprised of other types of ownership.

By management structure: 52.7 percent are headed by individuals, 28.4 percent by 
an executive board, 14.8 percent by a board of directors, and 4.1 percent indicated that 
certain organizations are managing their broadcasting.

In 2007, an interesting dispute occurred in relation to media ownership and editorial 
independence. The following is a brief review of the content analysis conducted:

Content analysis was carried out on nine daily newspapers in the period from July 
25 to and October 1, 2007, and covered 28 articles related to the dispute between 
Mongolian President N. Enkhbayar and MP U. Khurelsukh.

The controversy started at the Mongolian People’s Revolutionary Party (MPRP) 
parliamentary caucus meeting on July 23, 2007, when the Member of Parliament said: 
“President N. Enkhbayar is a man who should be in the prison.” On August 1, 2007, 
Khurelsukh published in the daily newspapers an open letter to the President of Mongolia. 



Media freedom mongolia report 2007

28

In response to this, the President’s press representative made a public statement. The 
national movement “Soyombo” also issued a statement.

In his open letter, Khurelsukh wrote that “TV-9 television and “Century News” 
newspaper are owned by N. Enkhbayar and his wife O. Tsolmon. They are registered 
in the name of his wife’s relative, wrestler Ganbold. The policies and direction of those 
organizations are provided from the top.” Khurelsukh asked the President following 
questions:

Is it your position when TV-9 and “Century News” are publicizing libel and insulting 
people’s reputations?
If TV-9 and “Century News” are your property, would you explain to the public how 
you acquired them?
An article published in your private newspaper “Century News” was entitled 
“People can enjoy their right to govern well without MPRP”. 

“Century News” journalists responded to this on July 25 and August 1, 2007, with 
their own statement entitled “To conscience policeman U. Khurelsukh”, in which they 
wrote: “We stated very clearly that ‘Century News’ newspaper will continue to protect 
the interests not of politicians, but of citizens; not of political parties, but of the public; and 
will be a free forum for civil society … Our journalist expressed his own view as a citizen 
that ‘People can enjoy their right to govern well without MPRP’ and we will not let his 
views be censored by a mentally ill policeman”.

Of all information included in the content analysis, 46.4 percent stated, albeit with no 
proof, that the media outlets mentioned were property of the President and his family, 
14.4 percent denied it, and 39.2 percent did not mention the issue at all.

Reacting to the statement by Khurelsukh, the President’s press representative wrote 
that the President had never hidden the fact that he was among the founders of TV-9 
and “Century News”. “These media were legally registered and operated within the law, 
have independent information and editorial policy, and are not the private property of 
President N. Enkhbayar”.

Former Speaker of the Parliament Ts. Nyamdorj spoke out in support of U. 
Khurelsukh’s statement at the Mongolian People’s Revolutionary Party parliamentary 
caucus meeting on July 23, 2007, saying: “It is true that Enkhbayar does this. He cheats, 
along with Mongol Bank’s Chuluunbat. I’ve got a proof of what I once said about the 
President controlling the media. The President personally tells his newspaper what to 
write about government and Ministers.”

In its statement (“Daily News”, August 10, 2007, No.188) supporting Khurelsukh’s 
letter, the national movement “Soyombo” wrote: “President N. Enkhbayar until now did 
not disclose to the people where he got the capital sources for his private companies TV-
9 and Century News, which are valued at billions of tugrugs’. An article in the newspaper 
“Ardiin Erkh” (July 30, 2007, No.146) mentions that the head of the MPRP caucus, 
D. Idevkhten, ordered Khurelsukh to apologize to President Enkhbayar. And the head 
of the Government Chancellery, Su. Batbold, said that Khurelsukh’s statement did “not 
present the position of the government” and demanded from that Khurelsukh apologize. 

•

•

•



Media freedom mongolia report 2007

29

The content analysis revealed that 85.6 percent of the information did not present the 
opinion of a third party, while 14.4 percent did.

According to information published in “Century News” newspaper (July 31 and August 
5, 2007) income declarations were filed by 220 government officials, starting with the 
Mongolian President and including heads of aimag Representative Councils. Nobody 
declared they had co-founded, or invested in, bought or owned shares of media outlets.

The dispute described above demonstrates how important it is to have transparency 
in media ownership so as not to mislead the public, and again stresses the importance of 
guaranteeing editorial independence.  



Media freedom mongolia report 2007

30

4.	State	secret	information
No journalists have been accused in disclosure of state secret information during the 

last year. 

In 2007, Globe International carried out a comparative study on secrecy laws and 
access of government information in order to revise the Law on State Secrecy. A new 
draft of the law was submitted for consideration to the Central Intelligence Agency 
(CIA) and the Ministry of Justice and Interior (MJI). Globe International’s proposal was 
welcomed by the CIA, and the agency is working on the revision of secrecy-related laws. 
In addition, a working group was formed in the Parliament. In the reporting period, there 
were no cases registered of journalists punished for disclosure of state secrets.

Our research team made a request to obtain 15 types of information from 13 
government agencies. Of the 15 documents, 12 were of the open-to-the-public 
category and three were classified secrets. The research team was able to obtain just 
four documents: three that were open to the public and a secret document that had 
been declassified. 

Government agencies refused to provide nine documents on the basis that six were 
state secrets, one on the basis that it was an organizational secret and one because it 
had not been previously accessed by citizens. One document was denied for no particular 
reason. The team was also unable to obtain two other documents: one that was not on 
the website as instructed by the government and another one because the fee to access 
it was too high.

The research team requested from government agencies information that did not 
contradict with the principles of the Constitution of Mongolia, the Universal Human Rights 
Declaration and Article 19 of the International Covenant on Civil and Political Rights. But 
the study results revealed that in Mongolia ordinary citizens’ right to access information 
is highly limited. State secrecy legislation unnecessarily keeps under secrecy sealed 
information that is vital to the public interest and of their concern. The team observed 
that even ordinary types of information that should be open to the public were kept out 
of people’s reach.

The right to information is not equal for all, and secrecy laws are not consistent with 
modern development trends and contradict the principles of democracy and human 
rights. Therefore, there is a need for rapid change.

Globe International backs up this conclusion with the following case studies.

4.	State	secret	information



Media freedom mongolia report 2007

31

From October 17-31, 2007, 10 daily newspapers (“Ardiin Erkh”, “Century News”, 
“Century Post”, “Mongolian News”, “Niigmiin Toli”, “Daily News”, “Onoodor”, “Onoodriin 
Mongol”, “Ulaanbaatar Times”, “Unen”) published information about the Mongol Bank 
(Central Bank) scandal.

On October 16, 2007, the Parliamentary Standing Committee on Economics was 
discussing the 2006 Mongol Bank financial report and the results of the work of the 
oversight working group (head: D. Gankhuyag; members: J. Batkhuyag, M. Zorigt, 
Ch.Radnaa) that had conducted the bank’s audit. The scandal began when, during the 
meeting, Member of Parliament B. Batbayar made a statement about a large amount of 
money that had gone from Mongol Bank.

This scandal attracted our attention because it involved provisions of laws involving 
state secrecy (the Law on State Secrets and the Law about the List of State Secrets). 
For instance, the aforementioned working group distributed its report to members of 
the Standing Committee with the seal “Secret”. The working group obtained copies of the 
documents necessary for their audit from the secrecy office of Mongol Bank. Mongol Bank 
management assumed that the Parliamentary working group report would be a secret 
document. As the bank’s legal department head G. Erdenebayar stated: “Documents 
related to currency reserves and money supply are state secrets.” The Law about the 
List of State Secrets, provision 1.4 says: “Draft projects of contracts and agreements, 
information, documents, artifacts, objects and activities in the preparation stage of 
thereof, of the Mongolian Government and the Mongol Bank with foreign countries and 
international organizations” shall be deemed state secrets.

Despite a warning by D. Gankhuyag that matters of state secrecy were about to 
be disclosed, Batbayar unveiled the report that was scheduled to be discussed behind 
closed doors. Mongol Bank representatives requested that the report be discussed 
confidentially because of its relation to state secrets, but members of the Standing 
Committee voted 10:3 in favor of an open debate. Most astonishing is the fact that 
the results of the full text of the audit by the working group appeared in the newspaper 
“Century Post” (October 18, 2007) under the title “The debt of the gold-mining company 
was paid from state funds”.

This demonstrates the government organizations keep the public information as 
secret via secrecy legislation.



Media freedom mongolia report 2007

32

5.	First	hunger	strike	in	the	media	sector
The process of transformation of state-owned broadcasting into public organizations 

faces enormous obstacles. The transformation of the collective group of radio and TV 
started in January 2005 when the general director of the newly founded Mongolian 
National Public Radio and Television (MNPRTV) was appointed. Disagreement about 
the group with the new management became increasingly heated, and on June 14, 
2007, it turned developed into a sit-in. The group that initially called itself the Temporary 
Committee, and later the Collective Committee, claimed that when appointing 15 
members of the National Council of MNPRTV, six were appointed and approved by the 
Parliament through pressure from political parties without prior selection criteria. In 
addition, the National Council when appointing deputy directors and heads of departments 
for radio and TV did not follow the approved rules for selection, and thus violated the 
law. The National Council ignored the decisions of three levels of courts by pressuring, 
discriminating against and dismissing tens of employees. This led six representatives 
of the Collective Committee to announce a hunger strike starting at 11am on July 5, 
2007. They demanded the resignation of the “illegal” National Council and criticized the 
workings of the Standing Committee on State Structure of the Parliament.

The hunger strike started at 4pm on July 6. It lasted for three days and, with involvement 
from Globe International in the negotiation process, ended when the MNPRTV National 
Council agreed to implement an eight-point set of demands. (See the brief chronicles of 
the hunger strike in the Appendix.)

5.	First	hunger	strike	in	the	media	sector



Media freedom mongolia report 2007

33

6.	Conclusion,	what	should	we	do?
Mongolia has some positive laws which protect media freedom. However, in reality, 

rights of media and journalists are often violated. Because of such violations, journalists 
cannot tell the truth and are thus detrimental to the public interest.

Censorship is banned by law in Mongolia.  However, direct and indirect censorship 
still exist.  Demand on journalists to serve the government should not be tolerated, and 
government control over media does conform to the nature, standards and principles of 
democracy.

It is common for elected politicians, authorities and public officials to use criminal 
defamatory legislation as censorship. The public’s legitimate right to be informed does 
not take precedence over defamation cases in Mongolian courts, so it is difficult to get 
fair trials in Mongolia.

Authorities use their power to prevent media criticism and neutralize true information.  
They do this in order to hide their wrong doings and thus deny the public interest their 
right to know about their activities.

The Mongolian public as well as journalists do not have the right to access information 
and official documents, which detracts from the democratic principle of transparency 
and openness. This shows how difficult it is for investigative reporters to find and prove 
information sources and facts that are hidden. 

When media ownership is not transparent, it does not promote pluralism in the 
society. Instead, it confuses the public and allows for the dissemination of one-sided 
information and makes the public unable to confront the opinions of unknown media 
owners.  The Mongolian public is becoming unaware of who is telling the truth and is 
starting to lose their trust in journalists, which is not conducive to social justice.

Being pressured to reveal information sources harms not only informators, but the 
entire responsibility of the media before the public.  Without whistle-blowers, journalists 
are unable to control the powers. If journalists lose the values of investigative journalism, 
society will never be healthy. 

Any types of attacks, assaults or threats which result because of attempts to tell the 
truth are serious crimes against journalists. It is regrettable that the Mongolian police 
and courts do not fulfill their duties to protect Freedom of Media.

6.	Conclusion,	what	should	we	do?



Media freedom mongolia report 2007

34

 WHAT SHOULD BE DONE IN THE FUTURE?
Media freedom does not come easily. We have to fight to obtain it.  

First, it is important to reveal all rights violations against media and journalists, 
document it and inform it to the public. Only in close cooperation with civil society, the 
public and the media, can we overcome these attacks.

Second, journalists should be aware of when their rights are being violated.  By hiding 
violations they make the situation worse. Journalists should understand that they will 
be able to decrease the chance of future abuses by disclosing the facts of violations and 
raising awareness to them.



Media freedom mongolia report 2007

3�

Appendix.

Brief	chronicles	of	the	hunger	strike	by	MNPRTV	employees

July 5, 2007
1pm – Collective Council members began preparations for the hunger strike.

2pm – Names of the hunger strikers became known.

3pm – Official letters announcing the hunger strike  were sent to related   
organizations.

4pm –  Hunger strikers underwent medical examinations. 

July 6.
11am-4pm – Medical test.

4pm –  Hunger strike started. “We want justice” was the logo of six hunger strikers 
(four men and two women).

6pm –  Hunger strikers put together a ger (Mongolian tent) to stay in. Because of 
heavy rain, the felt walls and floor of the ger became soaking wet.

Appendix.



Media freedom mongolia report 2007

3�

6.30pm – Immediately after commencement of the hunger strike, Globe International 
president Kh. Naranjargal arrived with a journalist and explained to the 
hunger strikers that this type of protest was considered internationally 
a violent form of action and suggested they engage in a peaceful protest. 
The trade union of the Collective Council strongly stated that they would 
not give up. Naranjargal expressed concern over their refusal to end the 
strike and gave the hunger strikers recommendations from international 
organizations on the health risks of hunger striking and what they should 
be aware of.

9.40pm – Members of working group of the National Council, Kh. Chilaajav, L. Bold 
and O. Erdene-Ulzii, came to meet the hunger strikers.

11.40pm – Globe International suggested that the hunger strikers choose a different 
form of protest.

12.10am – National Council members left.

July 7.
3pm – Reporters from UBS, NTV, MM and TV-5 arrived and took footage of the 

hunger strike.

4pm – Deputy Speaker of the Parliament D. Idevkhten met with the hunger strikers. 
When he asked why they choose such a dangerous protest to their health 
and lives, the head of control council, G. Badamsambuu, replied that it was 
because no legal system had been created to ensure independent oversight, 
collective participation and civil control. Members of the Collective Council 
presented to the Deputy Speaker a statement requesting a speedy debate 
on the conclusions of the working group of the Standing Committee on 
State Structure to properly reflect the issue of the Control Council in the 
law and amendments to the law to improve collective participation. 



Media freedom mongolia report 2007

37

 Representatives from the Mongolian Federation of Trade Unions and Ito 
Ko Chi (a representative of the Trade Unions of International Employees 
in Tokyo) arrived and exchanged information. They explained about the 
dangers of hunger strikes and recommended they stop their action.

5pm – Head of Radio Purevdash, Munkhbaatar and O. Narangerel met with the 
hunger strikers.

6pm – Members of the National Council, L. Tumurbaatar and G. Tserenpurev, met 
with the hunger strikers and talked about stopping the strike.

6pm – Head of the MNPRTV B. Naranbaatar came along with members of the 
National Council, but the hunger strikers refused to meet with him.

8pm – Globe International president Kh. Naranjargal met with the hunger strikers 
and informed them that information about the hunger strike by Mongolian  
journalists was sent to the international free speech network IFEX.



Media freedom mongolia report 2007

38

8.30pm – Representatives of the Free Union of Senior Citizens, the Citizens’ Justice 
Court and victims of the SAPU company handed over to the hunger strikers 
letters of support.

10.30pm – Former head of Mongolian radio and TV Myagmar met with the hunger  
strikers and suggested they choose a more humane form of protest.

July 8.
 Munkhoo, G. Badamsambuu, Ganbaatar and Kh. Naranjargal participated in 

an NTV live program and spoke about the condition of the hunger strikers, 
the reasons for their protest and possibilities of other forms of protest.

5-6.30pm – Munkhoo, Baigal, Altantsetseg and Kh. Naranjargal participated in the  
TV-5 program “Policy”. In order to present balanced views, members of the 
National Council were invited, but no one showed up.

6pm –  The health of the hunger strikers worsened, and doctors warned that three 
people risked complications of chronic diseases.

6.30pm –  Members of the National Council, J. Zanaa and L. Damdinsuren, met with 
the hunger strikers and asked them to stop the strike.

9.40pm –  Kh. Naranjargal arrived and asked about the condition of the hunger 
strikers. Members of the Collective Council condemned the festivities by 
MNPRTV scheduled for the next day.

9.45pm –  Four young men from the movement “Khokh Mongol” came and expressed 
their support, saying that they would join the hunger strikers if needed.

9.50pm –  President of Mongolian Trade Unions, S. Ganbaatar, came and said that the 
Collective Council was weak and therefore suggested that they cooperate 
with the Trade Unions of Employees.

 11.30pm – On the request of members of the working group of the National Council 
to meet with members of the Collective Council, Badamsambuu, Munkhoo 
and Ganbaatar agreed to meet with them.

11.50pm – Kh. Naranjargal told the hunger strikers that after consulting with 
members of the Collective Council, a decision was reached to call a meeting 



Media freedom mongolia report 2007

3�

of MNPRTV employees to inform them of the situation, and they agreed to 
stop the hunger strike the next day.

11.55pm – Four members who left for negotiations returned. Members of the National 
Council, O. Erdene-Olzii and L. Bold, had already left after waiting for them. 
The negotiations had no results.

July 9.
10am –  Employees of MNPRTV held a meeting in support of their colleagues. 

Kh. Naranjargal and Mongolian Trade Unions president S. Ganbaatar 
participated. The two organizations and the Collective Council met with 
MNPRTV employees, exchanged views and called for an immediate end to 
the hunger strike, and submitted the demands of the hunger strikers to 
respective authorities.

11am –  MNPRTV employees held a five-minute warning strike and surrounded 
the ger containing the hunger strikers in an expression of solidarity. The 
ceremonial meeting of the MNPRTV was postponed.



Media freedom mongolia report 2007

40

11.10 –  Writers headed by O. Mend-Ooyo visited the hunger strikers and handed 
them their statement.

12.25pm – Head of the Confederation of Mongolian Journalists, D. Sarangerel, came 
along with presidium members. Member of the Parliament D. Dondog 
suggested they stop the strike.

1pm –  MP D. Dondog and D. Sarangerel went to meet with Parliament Speaker D. 
Lundeejantsan.

1pm –  Representatives of the Collective Council, G. Badamsambuu, D. Narantsetseg 
and M. Battumur, Globe International president Kh. Naranjargal, President 
of Mongolian Trade Unions S. Ganbaatar, head of the National Council of 
the MNPRTV Kh. Chilaajav, members of the Council R. Burmaa, J. Zanaa, G. 
Tseveenpurev and L. Bold discussed ways to reach consensus in order to 
stop the hunger strike. Naranjargal said that it was 30 degrees outside and 
people’s health was worsening. Negotiations went on until 8pm and reached 
consensus when the National Council agreed to fulfill eight demands of the 
hunger strikers. The strike officially ended at 9pm on July 9, 2007.

 Below are listed articles and news reports published in the nine daily 
newspapers of Mongolia about the hunger strike.    


